De multe ori ne trezim ca, de la un gand banal, tesem adevarate scenarii mentale, care mai de care mai dezastruoase. Adesea, nici nu intelegem cum am ajuns sa ne imaginam anumite lucruri si de unde am plecat.

In urma cercetarilor efectuate in domeniu, s-a ajuns la concluzia ca, majoritatea gandurilor noastre, include intr-o anumita masura si conotatii negative.

Deci, a gandi negativ este firesc, este parte din mostenirea noastra ca fiinte umane. Creierul uman cauta in mod constant probleme pe care sa le rezolve.

Atunci cand apare un gand negativ, creierul elibereaza substante neurochimice care provoaca si o stare emotionala neplacuta, in concordanta cu gandurile.

Aceste stari ne consuma energia, ne distrag de la sarcinile zilnice, ne impiedica sa ne gandim la altceva, astfel ca intram practic intr-o bucla a gandurilor nocive, din care ne este greu sa iesim.

Ruminatia, cum se numeste acest fenomen, este un factor de risc pentru anxietate si depresie. Din fericire, exista modalitati simple de a scapa de senzatia de lipsa de control pe care o avem atunci cand suntem invadati de gandurile repetitive.

Invata sa te detasezi

Simti ca gandurile iti scapa de sub control si cu cat incerci mai mult sa te opresti, cu atat ruminatia este mai puternica? Spune “stop” si incearca sa schimbi perspectiva.

Problema nu este ca ai ganduri negative, toata lumea are. Problema este ca le conferi energie si te identifici cu ele. Retine ca noi nu suntem una cu gandurile noastre! Acestea sunt produse in mod inevitabil si constant de creierul nostru, la fel cum respiram pentru a supravietui.

Intreaba-te: sunt aceste ganduri adevarate, sunt ele importante pentru tine sau folositoare? Folosirea logicii te va ajuta sa te linistesti si sa opresti cercul vicios.

Iar ca sa te linistesti, probabil ele sunt cat se poate de reale pentru tine, ceea ce nu le face si adevarate. Incearca sa le privesti mai obiectiv, cere sfaturi celor apropiati sau provoaca-te sa vii cu solutii pozitive.

Respira controlat

Exercitiile de respiratie sunt foarte utile pentru relaxare si pot fi chiar o forma de a practica meditatia. Nu trebuie sa iti pui intrebarea daca esti sau nu pregatita pentru meditatie.

Simplul fapt ca iti eliberezi mintea de ganduri si te concentrezi pe respiratia ta, este suficient. Invata sa te orientezi catre interiorul tau, atunci cand astfel de ganduri nu iti dau pace. Simte-ti pulsul si asculta-ti respiratia.

Fa cateva exercitii de expiratie profunda si lasa aerul sa iti umple plamanii. Iti poti imagina ca prin fiecare inspiratie te incarci cu energie pozitiva. O poti si vizualiza. Ii poti da ce forma doresti tu si care iti inspira optimism.

Apoi, cu fiecare expiratie, imagineaza-ti energia negativa cum se indeparteaza de tine. Persistand, vei opri fluxul gandurilor nedorite.

Ramai in prezent

Scenariile mentale te duc intr-o alta realitate, cea descrisa de ele. Focusandu-te pe momentul prezent, iti vei da seama ca proiectiile legate de viitor, fricile, ceea ce iti imaginezi, toate acestea nu exista cu adevarat si este foarte posibil sa nici nu se intample vreodata.

Deseori imaginatia ne joaca feste, in special cand este ghidata de ganduri negative. Este exact scenariul din povestea cu drobul de sare.

Daca lasam gandurile sa parcurga acest itinerariu, vom deveni anxiosi fata de o situatie care, in realitate, nu s-a petrecut.

De asemenea, exista si posibilitatea ca, aflati sub influenta acestui scenariu cu tenta reala, sa ne indreptam singuri spre un deznodamant indezirabil. Pe cat posibil, mintea noastra trebuie echilibrata intre succes si esec, fara a exagera in nicio directie.

Petrece timp in natura

Prin insasi esenta noastra suntem conectati cu natura, cu animalele, cu intregul univers. Stai in aer liber, admira peisajul, joaca-te cu un catel sau cu o pisica.

Este uimitor cum toate acestea ne pot incarca de energie pozitiva si ne indeparteaza de gandurile nocive.

Iar daca nu reusesti sa faci aceste lucruri prea des, poti face macar o plimbare pe jos in fiecare zi. Te va ajuta sa reduci stresul si anxietatea, sa te conectezi la prezent si, implicit, sa reduci aparitia gandurilor negative.

Fii atent(a) la tot ce se petrece in jurul tau, la peisaj, la cladiri, la persoanele din jur. Detaseaza-te singur(a) de problemele care iti incarca mintea si permite-ti sa te relaxezi.

Sursa: psychologies.ro
Sursa foto: rihaij de la Pixabay

Opinii

Nici o opinie la aceasta pagina.

Părerea ta contează.